Pracowity kombinator, czyli wizerunek polskiego przedsiębiorcy.

26.06.2024

Postrzeganie przedsiębiorców przez Polaków to temat, który nie doczekał się wielu badań. Ponad dwie dekady temu raport CBOS sugerował, że polscy przedsiębiorcy żyją głównie z pracy innych, nie dając od siebie zbyt wiele. Czy ten wizerunek uległ zmianie na przestrzeni lat?

Wprost, Szkoła Główna Handlowa, SW Research oraz Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych stworzyła pierwszy od ośmiu lat raport, którego celem było zbadanie wizerunku polskiego przedsiębiorcy. Respondentom w pierwszym pytaniu podano 8 cech – 4 pozytywne: pracowitość, przebojowość, sukces i odpowiedzialność oraz 4 negatywne takie jak: kombinatorstwo, marazm, prowizorka, wyzysk. 37,8% badanych odpowiedziało, że polski przedsiębiorca to kombinator, 34,6% kojarzy ich z pracowitością, natomiast 31,4% zaznaczyło odpowiedź wyzysk. Respondenci, ocenili również pożyteczność polskich przedsiębiorców w życiu społecznym i niemal 80% uznało ich wkład. W badaniu zapytano również o to, czy Polska jest przyjaznym krajem dla przedsiębiorców – 45% uznało, że nie jest, 34% uznało, że jest odwrotnie, natomiast ponad 20% nie miało zdania.

Mimo braku znacząco pozytywnych wyników, trzeba przyznać, że obecny raport jest dowodem na to, że obraz przedsiębiorcy na przestrzeni lat, bardzo się zmienił. Wcześniejsze badania jednoznacznie wskazywały, że właściciele firm to aferzyści, a korupcja to zjawisko powszechne. Dziś, badani mają świadomość tego, że czasy PRL i prywatyzacji mamy już dawno za sobą, należymy do Unii Europejskiej, a wiele polskich marek jest znanych za granicą. Ponadto badani przyznali, że niezwykle istotny jest fakt, że przedsiębiorcy wytwarzają większość polskiego PKB, płacą podatki, z których finansuje się administrację, programy społeczneczy budowy dróg.

Badacze jednoznacznie wskazują, że brak wiedzy na temat wpływu polskich przedsiębiorców był widoczny w odpowiedziach respondentów. To sugeruje potrzebę przeprowadzenia kampanii edukacyjnych, które mogłyby poprawić wizerunek przedsiębiorców i zwiększyć świadomość ich roli w społeczeństwie i gospodarce.

 

WM

Raport Wprost, Wizerunek Polskiego Przedsiębiorcy, 2024

Newsletter klientów WARP