Pandemia wywołała znaczące zmiany na rynku pracy, zmuszając przedsiębiorstwa do adaptacji nowych modeli działania. Ponad 70% średnich i dużych firm w Polsce umożliwiło pracownikom pracę zdalną, utrzymując ten system do chwili obecnej. Jak pracodawcy oceniają efektywność swoich pracowników? Czy planują wprowadzić dalsze zmiany w modelu pracy?
Nowa rzeczywistość i próba organizacji pracy w domu została pozytywnie przyjęta przez pracowników. Cenią sobie oszczędność czasu i pieniędzy związanych z dojazdami oraz większy balans między życiem zawodowym a rodzinnym. Większość z nich deklaruje również zmianę pracy, w przypadku decyzji pracodawcy o rezygnacji z systemu zdalnego.
Z raportu Grant Thornton wynika jednak, że pracodawcy woleliby, by ich podwładni częściej pracowali z biura. W przypadku 13% badanych optymalna częstotliwość to od 1 do 4 dni w miesiącu, 3% zgodziło się na 4-10 dni, a 4% – na 10-15 dni w biurze. 49% zarządzających przyznaje, że praca zdalna w żadnym stopniu nie wpłynęła na efektywność, a co 10 pracodawca deklaruje poprawę produktywność swoich pracowników. 18% badanych twierdzi, że model pracy zdalnej pogorszył sytuację firmy.
43% pracodawców nie planuje wdrażać zmian związanych z pracą z domu, natomiast 15% szykuje pewne ograniczenia. Jak wypada praca zdalna globalnie? W bieżącym roku procent firm działających w modelu zdalnym wzrósł do 47% z 36% (2023).
Model pracy hybrydowej wydaje się być kompromisem, który mógłby zadowolić obie strony – nieufnych pracodawców oraz pracowników ceniących sobie komfort. Nowa rzeczywistość pokazała jednak, że produktywność może być wysoka niezależnie od miejsca, w którym wykonuje się pracę.