67% kupujących online zwraca uwagę na to, czy e-sprzedawca działa zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Polacy bacznie obserwują działania firm, z których korzystają, chcą kupować odpowiedzialnie, choć to nie jest dla nich kluczowym warunkiem zakupu.
Raport Izby Gospodarki Elektronicznej – ,,Odpowiedzialny e-commerce”, pokazuje jak cenne dla konsumenta są wartości firmy, a nie wyłącznie koszty związane z zakupem. 79% klientów kupujących co najmniej 2 razy w miesiącu, wrażliwych jest na kwestie dotyczące etyki i weryfikuje firmy na godne lub niegodne zaufania. Nadal oczywiście najważniejsze są cena, aktualne promocje czy koszt i czas dostawy, jednak 35% konsumentów zwraca uwagę na to, czy e-sklep jest dostosowany do osób ze szczególnymi potrzebami oraz czy działa etycznie.
Czy kupujący biorący pod uwagę takie aspekty, sami wymagają od siebie takich zachowań? Z badania wynika, że niekoniecznie. Chęć dopłaty za ekoopakowanie spadła w tym roku aż o 14%. Kryzys i znaczny wzrost inflacji spowodował, że kupujący próbują w ten sposób nieznacznie zaoszczędzić. Konsumenci co prawdą są w stanie dłużej poczekać na dostarczenie paczki, ale nie ze względu na zrównoważony transport, ale po to by wszystkie zamówione produkty otrzymać w jednej przesyłce. Warto również wspomnieć, że wielu badanych uważa, że zwroty nadawane do e-sklepów, nie mają negatywnego wpływu na środowisko.
Dla samych właścicieli e-sklepów, pojęcie zrównoważonego rozwoju jest niezwykle ważne. Mają świadomość zachodzących zmian w środowisku i świadomości konsumentów. Ekologia oraz etyka wpisują się w większość działań funkcjonujących firm z branży e-commerce, co czyni ją niezwykle elastyczną i rozwojową.
Źródło: Raport e-Izby: „Odpowiedzialny e-commerce”
WM