Postęp technologiczny to dla wielu firm wyzwanie dostosowania tradycyjnych modeli zarządzania do obecnych narzędzi cyfrowych. Z raportu Banku Gospodarstwa Krajowego, Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia wynika, że największą grupą wykluczoną cyfrowo stanowią mikroprzedsiębiorstwa.
Najczęściej wykorzystywanym narzędziem cyfryzacji przez MŚP są media społecznościowe. 50% respondentów promuje swoje działania w social media, a 33% w ciągu najbliższych dwóch lat planuje je rozpocząć. Media społecznościowe służą firmom nie tylko do publikowania ofert czy brandingu, ale również do rekrutacji pracowników, co w ciągu najbliższych lat ma być standardem – deklaruje to 41% badanych. Drugą technologią, która jest chętnie wykorzystywana przez MŚP jest przetwarzanie danych w chmurze – niespełna 40%, natomiast kolejne 24% firm planuje z niej korzystać. Specjalistyczne oprogramowania do usprawniania pracy wewnątrz przedsiębiorstwa oraz fakturowanie elektroniczne staje się coraz popularniejsze. Wykorzystanie sztucznej inteligencji nadal stanowi opór dla firm, jednak wkrótce może się to zmienić. Jak deklarują badani, 32% chce wdrożyć działania związane z AI, co może spowodować, że wykorzystywanie jej stanie się bardziej powszechne niż faktury elektroniczne.
Popularność narzędzi cyfrowych w dużej mierze zależy od wielkości przedsiębiorstwa. Średnie firmy znacznie częściej sięgają po technologiczne rozwiązania niż małe i mikro. Największą barierą stosowania cyfryzacji wśród badanych jest zbyt mała liczba osób posiadających kwalifikacje z zakresu IT. Kolejnym istotnym problemem jest brak możliwości inwestowania w innowacyjne rozwiązania.
W WARP oferujemy pomoc na start i rozwój biznesu, również z zakresu cyfryzacji. Zachęcamy do kontaktu, by poznać szczegóły naszej oferty.
WM
Bank Gospodarstwa Krajowego, Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia